Korps på friluftstur

Publisert av Tor Inge Stokke den 26.08.16. Oppdatert 15.11.16.

Korpset har blitt plukket ut til å delta på prosjektet Korps på friluftstur som NMF Øst gjennomfører i samarbeid med Gjensidigestiftelsen.

Korpset skal delta på 3 turer som arrangeres av Bærum Turlag  innenfor turperioden 1. april og 1. oktober. For dette får korpset utbetalt kr. 60.000,- i løpet av november måned. Disse midlene skal brukes til instrumentkjøp eller musikalsk utvikling.

Tur nr 3:
Søndag 4. september: Kom deg ut-dagen
Vi har gjennomført to flotte turer, og på søndag den 4. september fullfører vi "Korps på friluftstur"-prosjektet med en tur til Sætern Gård.

Tur nr 2:
Søndag 25. mai: Tur langs Øverlandsvassdraget
Onsdag 25. mai erstattet vi en vanlig onsdags-øvelse med tur langs Øverlandsvassdraget. Turen startet på Nadderud videregående skole, og vi fulgte turveier helt frem til Sandvika sentrum. Ved Engervannet fikk vi høre om det mangfoldige dyrelivet i området, og også om historien som utspant seg her mellom Birkebeinere og Baglere som slåss så busta føyk for ca 800 år siden. Flere av veiene i Sandvikaområdet skal ha fått navn etter dette slaget; bl.a. Sverrestien (etter kong Sverre). I Sandvika hadde vi en plasskonsert ved statuen av Otto Sverdrup. Vel spilt og vel drillet - super innsats!

Tur nr 1:
Søndag 1. mai: Tur til Dælivannet

Turen starter ved Gjettum stasjon og følger Dæliveien til dels i skogsomgivelser til inngangsportalen til Fleskum gård der det blir musikk og kulturhistorisk stopp om Fleskummalerne.
Videre marsjerer vi til Dælivannet der det kjente maleriet "Gutten med Seljefløyten" ble til.
Her blir det også et musikalsk stopp og korte foredrag om Christian Skredsvig og Erik Werenskiold.
Videre går vi på bred sti gjennom skogen til Skotta, Bærums kunstnerbolig med musikalsk stopp og korte foredrag om Kitty Kielland og Harriet Backer.
Vandring videre til Dalbolåven der det igjen blir musikk og korte foredrag om Eilif Peterssen og Gerhard Munthe.
Deretter vandring tilbake til Gjettum stasjon. Turen er omkring 4 km lang og gjennomføres i samarbeid med Bærum Turlag.

For å få godkjent oppdraget må korpset stille med minimum 80 prosent av medlemmene på hver tur så sett av datoen allerede nå.
For mer info se: http://musikkorps.no/friluftost/?tab=utlysning-og-kriterier

Mer informasjon om turene kommer.